måndag 16 april 2012

Naturbruk och inbjudan till kurs hos MST i Brasilien


Kommer just från Naturbrukskonferensen i Ockelbo, riktigt lyckat http://www.naturbrukskonferensen.se/

Vi var med och drev fram det första mötet i Ransby i norra Värmland, med besök av två MSTare. Vi talade om helehten, om skigsbruk, jordbruk, natyr, miljö, klimat hälsa sociala frågor, landbygdens överlevnad och en utväg från den nuvarande systemkrisen.

Nu har denna konferens växt till sig och vi kan ana en mer konkret fortsättning, kurser samarbete med Via Campesina i Sverige, aktioner. Nästa konferens är redan bestämd till Västergötland, men något händer också i Göteborg under alternativkonferensen under Kristi Himmelfärd
------------------------------------------------------
Sedan vill jag lyfta fram en unik möjlighet som erbjuds genom Latinamerikagrupperna. MST:s unika skola utanför São Paulo som byggts av medlemmarna själva genom ekologiska metoder är en upplevelse. Det är ingen kurs för dem som tänkt sig softa några månader i Brasilien utan blir säkert en riktig utmaning. Läs mer på http://latinamerikagrupperna.se/utbildning-hos-mst-movimento-sem-terra-de-jordlosas-rorelse

Här är en sammanfattning

I år har Latinamerikagrupperna möjlighet att delta på MST:s utbildning i São Paulo, Brasilien, för aktivister inom småbrukarnätverket CLOC/Vía Campesina. Syftet är att någon som redan är aktiv inom Latinamerikagrupperna, och som vill fortsätta att arbeta inom vår förening med frågor som rör CLOC/Vía Campesina, får chansen att öka sina kunskaper om organisering, aktivism och sakfrågor inom våra samarbetsorganisationer. Politisk historia, organisering, mobilisering samt politisk teori och politiska strategier är exempel på delar i utbildningen.

Introduktion hålls i Stockholm i juni. Kursen hålls juli-september på MST:s skola Florestan Fernandes i São Paulo. Under oktober månad görs uppföljande arbete hos en organisation som är ansluten till nätverket CLOC/Vía Campesina.

Vi kan erbjuda denna möjlighet för aktiva medlemmar inom Latinamerikagrupperna som är mellan 20-30 år gamla.

tisdag 6 mars 2012

President Dilma, säg nej till den nya skogslagen


President Dilma: Lägg in ett veto mot den nya skogslagen (Código Florestal)

Den nya brasilianska Código Florestal kommer att voteras i deputeradekammaren dem 6 mars. Förslaget, som redan har godkänts en gång, förändrades i senaten och kommer nu att röstas direkt i kammaren i plenarium. Om kongressen godkänner den räcker det med att president Dilma skriver under för att den skall träda i kraft.

De möjliga uppmjukningarna i skogslagen kommer att tillåta ännu mer avskogning och en minskning av skyddet av den ursprungliga skogen. Brasilianska och internationella miljöorganisationer genomför kampanjer i Brasilien och runt världen. MST:s (De jordlösas rörelse) vängrupper i Europa och Nordamerika har förenat sig med dem för att få president Dilma att lämna in ett veto mot den nya Código Florestal.

Härunder några av de mest alarmerande delarna.

Egendomar med upp till 4 skatteenheter i hela landet kommer inte att behöva behålla skyddet av skogen. Beroende på region varierar dessa mellan fem och 100 ha. I detta fall betyder det att egendomar med upp till 400 ha inte behöver bevara skogen. Man säger att detta genomförs för att skydda familjejordbruk och mindre producenter men också de stora enheterna kommer att få fördelar. De kommer inte att behöva skydda skogen på de första 4 skatteenheterna. I verkligheten kommer detta att stimulera till en uppdelning av egendomarna och kommer också att uppmuntra köp från mindre och medelstora egendomar. Detta kommer att innebära att de inte har någon skyddad skog alls på sina egendomar. Man uppskattar att på mer än 30 miljoner hektar skog, av dem minst 20 miljoner hektar i Amazonas, kommer avverkningen att uppmuntras på detta sätt.

De som har begått miljöbrott fram till den 22 juli 2008 kommer att få amnesti för dessa. På det sättet kommer de som olagligt avverkat skogshöjder, flodstränder, mangroveträsk, flodkällor, berg och branter att förbli ostraffade, vilket kommer att stimulera nya olagligheter och förstärka den nuvarande tendensen att dessa inte straffas.

Skyddszonerna (APP) minskas från 30 till 15 meter från flodstranden. Denna skyddsskog kommer att mätas inte från flodens högsta nivå som nu utan från den lägsta nivån floden ibland når. Med detta ökas risken för översvämningar och ras, liksom befolkningens säkerhet och välmående när det inte finns kvar 30 meter för att skydda mot igenslamning. Skyddszonen tjänar för att bevara faunan och floran både i och ovanför vattnet, bevarar klimatet, kontrollerar tillgången på syre och diverse andra faktorer som kräver ett minsta utrymme för att bevara ekosystemets jämvikt.

Vi hoppas att kongressen inte godtar detta lagförslag. Ifall det godtas kräver vi att president Dilma lämnar in sitt veto mot detta.

I juni kommer Brasilien att vara värd för Rio + 20, FN:s konferens kring hållbar utveckling. Det går aldrig att för mycket framhålla att skogarna är mycket viktiga för planetens framtid liksom för att motverka växthuseffekten. Det vore skamligt av landet att anta denna lagstiftning som hotar skogarna.

Undertecknat 6 mars 2012
Jordens Vänner, Sverige
Vänsterpartiet
Latinamerikagrupperna, Sverige
MST:s vänner i Sverige
Via Campesina (Nordbruk)
Comitê de amigos -Solidarité Brésil - de Nanterre-França
Maattomien ystävät – Finlândia
Grupo de amigos do Movimento Sem Terra de Lyon- França
Comitato Italiano Amig@s Sem Terra MST
CICMA – Comitato Italiano Contratto Mondiale dell'Acqua - Itália
Associazione ASUD - Itália
SEM- SinistraEuroMediterranea- Tonino Pema e Mimmo Rizzuti - Itália
Associazione EnergiaFelice - Itália
AltraMente-scuola per tutti -Patrizia Sentinelli e Roberto Musaccho - Itália
Fondazione Neno Zanchetta- Aldo Zanchetta - Itália
Igor Staglianò- Giornalista RAI - Itália

Läs mer här

söndag 5 februari 2012

Jordlösa och eukalyptus

I södra Bahia äger Veracel 200 000 ha, Veracel är ett cellulosa företag som till hälften ägs av Stora Enso och de har enorma plantager av eukalyptus på sina ägor. De har också kontrakt med lite större jordägare på 20 000 ha. Detta gör att kommunerna här alltmer domineras av eukalyptusen och annat jordbruk skjuts i bakgrunden. Jordreformen blir också svår att genomföra, jorden tar slut och den bli också dyr.

Nu finns det hela 27 ockupationer av jordlösa på deras mark, från fem olika organisationer. Mycket av detta sker på mark som kallas develuta, alltså den ägs formellt av delstaten. De gamla ägarna hade inte papper på marken, vilket ett stort företag som Veracel troligen känner till, det är ganska lätt att kolla. Min gissning är att de trodde att de med sitt stora inflytande skulle klara detta ändå.

Det är sådan mark som ockuperats, det har byggts formliga städer av Eukalyptus Nu slår Veracel till reträtt, de förstår att denna kamp kan de inte vinna utan är nu beredda att medverka till jordreformen, fast inget har hänt ännu.

måndag 30 januari 2012

En MST bosättning

COOPAN heter kooperativet i kommunen Santa Rita utanför São Paulo. Jag möts av Beth Witcel som besökt Sverige och bott hemma hos mig. Hon vill visa sig sitt hus där hon bor med man och tre barn. Jag tappar nästan hakan, ett riktigt fint hus i två plan, som en mindre villa i Sverige, där de verkar ha allt. De 29 familjerna i kooperativet har byggt dem tillsammans.

Här har man kommit så långt att man har ett eget slakteri för grisarna och en anläggning för att ta hand om det organiskt odlade riset. Nu planerar man ett mejeri. Detta betyder att man kommer upp i två minimilöner förutom att man har förmånen av billig mat och egna odlingar. Här finns ett daghem, Internet, en månads semester varav en vecka på stranden i deras gemensamma strandhus. Ungdomarna tjänat bättre än i staden, några har fått åka för att studera och man skickar iväg aktivister för att jobba med MST

Vi tas emot i deras lilla restaurang där de äter lunch gemensamt och öppnar bar under helgerna. Som överallt annars här är det churasco, grillspett, som gäller. Som överallt i världen är det männen som sköter detta och går runt och delar ut köttet, så mycket man vill ha. Men framförallt, här har de fått ett värdigt liv, med allt vad man kan begära av livet och samtidigt producerar man ekologiskt.




Som lite bonus, två klipp med João Pedro Stedilie när han berättar om kapitalismens kris, på portugisiska

tisdag 24 januari 2012

Raumi MST Bahia


Här kommer lite mer om ett band som finns i MST bosättning São Sebastião de Uitinga i det inre av Bahia.

Det mesta handlar om ledaren Raumi, det finns också lite mer om bandet här 

Raumi Souza var killen som steg fram som ledare för bandet, han spelade gitarr. Han fick följa med en av Bagunçaços turnéer till Sverige. Det var inte helt lätt för honom som den snälle killen från landet tillsammans med de tuffa killarna från Salvador. Han blev lite retad för sitt försiktiga sätt, men accepterades trots allt. Folha från Bagunçaço blev hans vän och vi skrapade ihop pengar så att Folha kunde åka upp till bosättningen och hjälpa till.

Raumi blev sedan uttagen att gå en universitetskurs inom MST på kulturområdet i Piaui. Han är nu på frivillig basis ansvarig för kultur och kommunikation för MST i hela Bahia. Genom ett projekt från Latinamerikakommittén i Jönköping har han nu dragit igång två slagverksorkestrar för tjejer i två andra bosättningar i samma region. För bosättningen São Sebastian de Uitinga har bandet betytt att ungdomarna har haft något att bry sig om och det har därför sluppit problem med droger och annat elände.

Nu vill Raumi gå vidare, tillsammans med två vänner vill han skapa något de kallar Cinema da Terra. De har redan prövat att göra en film om MST och vill göra fler dokumentärer. De vill också visa andra filmer på kvällarna, i sin egen bosättning och andra. De letar nu kamera, dator för att redigera och en projektor.  

Två sånger med Raumi Den första och den andra     

lördag 21 januari 2012

Bosättningen S S Uitinga


Det är sjunde eller åttonde gången jag besöker denna lilla bosättning med 90 familjer i kommunen Wagner i Bahias inland. Första gången bodde de i hyddor med väggar av lera. Sedan ett antal år har de sina hus i en väldig oval. Ganska små hus, sedan 2007 har de framfört att de borde få lån att förbättra dem. Nu har detta precis påbörjats, de kommer att få både kök och badrum med rinnande vatten. Bakom detta ligger att Geronimo (som besökt Sverige) kommit in i fullmäktige och sett till att det installerats ett system med rinnande vatten. Nu behöver inte kvinnorna gå ner till floden. På några håll har man till och med tvättmaskin, vilken lättnad.

När jag följer med Roque på en vandring bland odlingarna ser jag först till höger deras tegelfabrik som aldrig blev av, eftersom leverantören snodde pengarna till ugnen. Sen passerar jag Casa da Farinha där man rostar maniokmjöl. Tyvärr har det regnat så lite de senaste tre åren att de har mycket lite maniok, denna fabrik ger därför mycket mindre förtjänst. Samma sak med mamona som de får från ricinbuskarna vars frö används till biodiesel. Mindre regn ger mycket små skördar. Till höger apelsinträden som skulle behövt vatten och nu slokar farligt mycket. Bakom detta ligger klimatförändringarna och de avskogningar som stora jordägare gjort i denna dal för något tiotal år sedan. Fåglarna sjunger inte på morgnarna och folk är dystra säger Raumis pappa.

På åkrarna syns också majs som dött och annat elände. Men några stora fält med grönsaker, tomat, paprika och sallad ser jag som glänser i solen. De konstbevattnas av de som har satsat på att köpa pumpar att bevattna fälten med. Det slår mig att alla de jag träffar på dessa fält är yngre killar, mer företagssamma. Detta har vi lärt oss genom MST säger de.

Som vanligt, jag blir både glad och dyster av att besöka dem, så mycket förhoppningar och så mycket motstånd och så viktiga frågor.



tisdag 8 november 2011

Fest för en ny politik för jordbruk, klimat och miljö

I MSTs vängruppers möte i Bryssel gjorde Douglas från MST en intressant analys av vad som händer med jordbruket internationellt och vad som driver denna utveckling


Det internationella finanskapitalet har ett ständigt behov av att expandera till nya marknader. Det är svårt att hitta nya fält för kapitalackumilation, men man har nu upptäckt att lantbruk och jordförvärv är ett sådant. Förut byggde denna ackumilation på att man hade fri tillgång till billig fossil energi. Nu är denna på väg att ta slut, det är därför man är så intresserad av biobränslen. Nu växer det fram nya konglomurat av finanskapital, brasilianska företagare inom agrobusiness och multinationella livsmedels och jordbruksföretag som vill behärska hela produktionkedjan. Dessa fusioner ger dem stor makt och de blir kraftfulla för att exempelvis bekämpa olika bonderörelser.

Det är detta som ligger bakom landgrabbing, GMO, etanol, massiv användning av jordbruksgifter och monokulturer av soja och eukalyptus. Det växer fram en ny grön kapitalism som hoppas på stora vinster framöver.

Förändringarna av den brasilianska skogsskyddslagen kan ses inom denna utveckling. Vi ser samma förändringar i Sverige. Vi i MST:s stödgrupp ordnar nu en stödfest för Via Campesina i Sverige (Via Campesina är alltså ett globalt nätverk för småbrukare) Samtidigt lanseras en antologi som jag redigerat "Naturbruksupproret, Lokal och Global kamp för Jord, Skog och Hav" som ges ut av Jordens Vänner. På festen spelar Gabriella och Paulo lite Latino klassiker och sen dansar eller pratar, valfritt. Dryck och lite tilltugg serveras, anmäl er därför gärna i förväg, till mig eller via Facebooklänken https://www.facebook.com/event.php?eid=313525211996621

Lokalen ligger i Sveriges första Ekoby inne i en storstad, adress helgagatan 36 uppgång 9. Åk Tunnelbana till Skanstull. Gå upp Allhelgonagatan 200 meter tills du kommer till Helgagatan. Till vänster ligger valvet som går in till gården Helgagatan 36. Där hittar du uppgång 9. Vi börjar klockan 19.